Sezonowa aktualizacja menu: wszystko, co musisz wiedzieć

W branży restauracyjnej sezonowe aktualizowanie menu to doskonała okazja, aby utrzymać żywe zainteresowanie gości lokalem i wprowadzić nowości kulinarne po korzystnej dla przedsiębiorcy cenie. Każda pora roku kojarzy się z określonymi potrawami i napojami: jesień – z menu grzybowym i grzanym winem, zima – z sycącymi daniami mięsnymi i gorącą herbatą, wiosna – z młodymi chrupiącymi warzywami, lekkimi sosami i lemoniadą, lato – z sałatkami, jagodami i kolorowymi koktajlami.

Sezonowe propozycje w restauracji to odpowiedź na potrzeby gości z maksymalnym zyskiem dla lokalu. Dziś porozmawiamy o czynnikach, które należy uwzględnić przy sezonowej aktualizacji menu.

Sezonowość w branży restauracyjnej

Zmiana warunków pogodowych wpływa na wszystkie aspekty życia społecznego. Branża restauracyjna jest zależna nie tylko od sytuacji ekonomicznej czy popytu konsumenckiego, ale także od czynnika sezonowości.

Specjaliści z branży rozróżniają wysoki i niski sezon odwiedzalności lokali gastronomicznych. Od późnej jesieni do początku wiosny jest to czas największego zapotrzebowania na usługi oferowane przez restauracje, kawiarnie i bary. Zimą ruch wzrasta o 30-40%. Natomiast gorące lato to sezon najmniejszego popytu, kiedy liczba odwiedzających zauważalnie spada.

Doświadczeni restauratorzy doskonale rozumieją, jak pogoda wpływa na popyt konsumencki, i łatwo dostosowują się do zmieniających się warunków, uzupełniając menu, odnawiając wyposażenie kuchni, projekt wnętrza sali gościnnej. Aby lokal przynosił zyski na stałe, trzeba obiektywnie oceniać sytuację rynkową z uwzględnieniem pory roku.

Plusy i minusy sezonowego aktualizowania menu

Od czasu do czasu menu restauracyjne trzeba aktualizować, aby utrzymać zainteresowanie gości i być na bieżąco z trendami. Jednak należy uwzględnić zarówno pozytywne, jak i negatywne strony sezonowego aktualizowania menu, aby dojść do przemyślanej decyzji.

Plusy:

  1. Oszczędność: Zimą popularne są gorące herbaty, koktajle bezalkoholowe na bazie mrożonych jagód i suszonych owoców, kompoty. Latem koszt porcji chłodnika jest niski, ponieważ ogórki są w tym czasie bardzo dostępne.
  2. Użycie aktualnych produktów: To świetny sposób na obniżenie kosztów żywności. Produkty lokalne w sezonie są łatwo dostępne, mają doskonały smak i są tanie.
  3. Zdrowie: Sezonowe potrawy, zwłaszcza te z warzywami i owocami, zawierają maksimum witamin i innych korzystnych substancji.
  4. Odczucie „wyjątkowości” dla gości: Miło jest wiedzieć, że można cieszyć się najlepszym w mieście ciastem dyniowym, które jest podawane tylko w jednej restauracji i tylko przez dwa tygodnie w roku.
  5. Aktualizacja reklamy: Wprowadzenie nowości w menu wiąże się z publikacją reklam na stronie internetowej i w mediach społecznościowych, co zwróci uwagę stałych klientów.

Minusy:

  1. Dodatkowe szkolenia kucharzy: Przygotowanie nowych potraw może wymagać nowych umiejętności.
  2. Dodatkowe szkolenia pracowników sali: Wprowadzenie sezonowego menu oznacza konieczność przystosowania się kelnerów.
  3. Utrata ulubionych gości: Jeśli stali klienci nie będą mogli zamawiać swoich ulubionych potraw, mogą przestać odwiedzać lokal.
  4. Dodatkowe koszty: Na przygotowanie próbnych potraw, degustację dla personelu, druk menu, reklamę itp.

Etapy tworzenia sezonowego menu

  1. Burza mózgów: Analiza, które dania mogą opuścić menu, a które się w nim pojawić.
  2. Planowanie: Włączenie działu produkcji, w tym szefa kuchni i głównego technolog.
  3. Degustacja: Próba nowych potraw przez grupę fokusową.
  4. Obliczenie kosztów: Obliczenie kosztów wybranych pozycji.

Pamiętaj, że celem sezonowego menu jest utrzymanie zainteresowania lokalem, zwiększenie jego popularności i maksymalizacja zysków przy oszczędności na produktach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *